måndag 23 maj 2011

Problemlösning

Problemlösning i grupp med laborativt materiel
Vid dagens träff, som också var den sista för den här terminen, diskuterade vi problemlösning. Vi inledde med att lösa några matematiska problem, som jag hämtat från Rika matematiska problem, en pdf-fil som man kan ladda hem från Libers hemsida. Givetvis fanns det laborativt materiel att tillgå. Sedan diskuterade vi följande frågor:
  • Vad menas med ett problem?
  • Det finns många olika typer av problem. Man har sett på olika sätt på vad ett problem är. För vår del handlar det mest om enkla vardagsproblem eller problem konstruerade för att introducera ett nytt moment. Oftast innehåller problem ganska mycket text och en utmaning för eleverna.

  • På vilket sätt kan tabellen på s. 246 ge läraren ett instrument för planering av problemlösning i matematiken?
Vi tyckte att tabellen var mycket bra att ha vid planering. Den kan vara till stor hjälp när vi ska bestämma syfte med övningarna, vilka lösningsmetoder vi ska lära ut och vilken arbetsform vi jobba med.


Vilken typ av problem finns i våra läroböcker?
I våra läroböcker finns mest enkla enstegsproblem. I mellanstadiets böcker kan det förekomma flerstegsproblem, mest i två steg. Problemen är oftast kopplade till det moment som behandlas i kapitlet. Därför lär sig eleverna snabbt att hitta mönstret. Det borde vara större variation bland problemen. I sexans bok finns kapitel som behandlar olika lösningsmetoder. Vi anser att det borde finnas med tidigare. Några kluringar finns också med.

Hur lär vi ut problemlösning?
    Vi kan bli bättre på att lösa problem i grupp och enskilt. Det borde finnas med åtminstone en lektion i veckan. 

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar