Vi sparar boken till gången därpå och utvärderar studiebesöken på Navet i stället. Dessutom kan vi söka attraktivitetspengar till att utrusta vår skolgård med matematiska aktiviteter. Vi kan väl spåna om detta tillsammans.
Nästa måndag 12/12 15.00-16.00 träffas vi igen och diskuterar utifrån boken Baskunskaper i matematik.
Vi läser och samtalar om kapitel 8 Tematiskt arbete och samverkan med andra ämnen.
Samtalsfrågor:
- Vad säger LGR11 om tematiskt arbete och samverkan mellan olika ämnen?
- Stämmer det in på oss att vi har svårt att se hur matematiken kan komma in och användas i andra ämnen därför att de matematikkunskaper som krävs betraktas som självklara och inte ses som matematik? (s. 283) Är matematik ett svårt ämne att samverka med?
- Vilka erfarenheter har vi av tematiskt arbete där matematiken ingår bland andra ämnen?
- Hur kan media användas i matematikundervisningen?
- Hur kan ett undersökande arbetssätt bidra till lärandet i matematik?
- Hur kan ett problembaserat arbetssätt bidra till lärandet i matematik?
- Hur skulle vi kunna planera teman så att även matematiken kommer med?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar