fredag 22 oktober 2010

Matteverkstad

Vid träffen i tisdags började vi prata om hur vår matteverkstad ska se ut. Alla var inte med och vi kommer att fortsätta vårt samtal en stund varje gång vi träffas. Först pratar vi om kapitlet i boken. Sedan tar vi upp matteverkstaden. Den här gången sa vi så här:

Hur ska vår matteverkstad se ut? Ska vi ha temalådor eller materialbank eller en blandning av både och? Hur gör vi med de basmattematerial som finns i klassrummen?

Vi vill ha både temalådor  och materiallådor. Temalådorna ska följa en röd tråd från F-klass till år 6. De kan se ut ungefär som de som fanns i NCM:s matteverkstad. Materiallådorna kan innehålla sådant som man kan behöva ibland t ex stickor, markörer, tärningar. Basmaterialet som ska finnas i varje klassrum kommer fortfarande att behövas, men vi kan gå igenom det och se om det är rätt saker vi har. En del används inte så ofta och kan finnas i matteverkstaden. Andra saker används varje vecka och behövs då i klassrummet.

Var ska matteverkstaden vara? Enbart materialrum eller plats för arbete med eleverna? Hur ska vi använda matteverkstaden?

Vi tror att det bästa utrymmet finns i rummet mellan treans klassrum och slöjden. Vi kan sätta upp hyllor på väggen mot treans klassrum för förvaring av material. Där kan man också vara med en halvklass. I så fall kan alla klasser bok tider att vara där.

Vilket material behöver vi? Hur ska vi förvara materialet, hyllor eller skåp? Var får vi inredningen ifrån?

Eftersom vi inte får använda projektpengarna till inredning, måstett ta tid att vi äska särskilda pengar till hyllorna. Vi vill börja med enkla lådor typ lock och kartonger som varit kopieringspapper i. Om vi har mer pengar, kan vi köpa in plastlådor senare.

Vi vill börja med ett av målen för ett av områdena i den nya kursplanen t ex geometri. JOI tar fram de nya kursplanerna och annat underlag t ex från Strävorna för arbetet med geometrilådorna. Lådorna ska märkas tydligt med område och mål.

När ska matteverkstaden vara klar att tas i bruk?

Det kommer att ta tid att utveckla matteverkstan fullt ut, men vi vill komma i gång med första området till hösten 2011.

Vilka ska jobba med att bygga upp och köpa in material? Ska vi ha en projektgrupp? Vem ansvarar för att arbetet kommer igång?

Vi ska hjälpas åt med att tillverka lådorna, men projektgruppen ska leda arbetet. Vi pratar mer om detta längre fram. Vi hoppas att kunna utnyttja någon eller några studiedagar under nästa år.

Hur gör vi med matteverkstaden när den är uppbyggd? Vem ansvarar för kompletteringar och utveckling? Vem håller ordning?

Det kommer att behövas någon som ansvarar för ordningen i matteverkstan och någon eller några som ansvarar för att utveckla den vidare så att utvecklingen inte stagnerar.

Nästa träff är tisdag V 46. Då diskuterar vi kapitel 3: Undervisningens mål och planering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar